09 Feb Oké, ik snap nu waarom mensen een tekstschrijver inhuren
Reading Time: 3 minutesElke ondernemer herkent het: dat gevoel wanneer je ‘op iets zit’. Een gat in de markt hebt gevonden. Nou nog even dit geniale idee ín die markt zetten, en gaan met die banaan. Ik bedoel, je bent een tekstschrijver, dus met die communicatiestrategie zal het wel reg kom. Toch?
Tekstschrijver(t) vindt: Iedereen kan Schrijven
Zo kreeg ik vorig jaar het idee om een online schrijftraining te maken onder de noemer Iedereen kan Schrijven. Zodat ik mijn kennis kan delen en ondernemers en andere professionals kan faciliteren om te leren schrijven. En mijn motivatie gaat dieper. Want ik denk dat mensen soms té ingewikkeld over tekst doen. En daardoor bang worden om te schrijven, terwijl dat nergens voor nodig is. Als je maar weet wát je wilt vertellen, en wáarom. Dus daar wil ik de mensheid, en ondernemers met een zakelijke website in het bijzonder, bij helpen.
En nu moest ik voor mezelf gaan schrijven
Terug naar mijn verhaal. Want hartstikke leuk natuurlijk, dit idee. En een mooie aanleiding om mijn hele onderneming naar een hoger plan te trekken. Zo veranderde ik voor de buitenwacht ook eindelijk mijn naam. Er moest een marketingplan komen. En een communicatiestrategie. Mijn website moest worden vernieuwd. En werd het niet eens tijd dat ik blogs en nieuwsbrieven ging schrijven voor mijn eigen bedrijf, in plaats van alleen maar in opdracht? Dus ik aan de slag.
Tekstschrijver, blijf bij je leest
Gelukkig had ik snel door dat ik het bouwen en redesignen van een website beter aan een professional kon overlaten. Want ik kan heel erg goed pielen, en dat schiet precies helemaal niets op als je een website live wilt krijgen. Maar die communicatie, die nieuwsbrieven, die blogs, tja, dat kon ik natuurlijk zelf wel, ik was toch een goede copywriter? En toen leerde ik pas echt de pijn voelen die 75 % van mijn opdrachtgevers voelt.
‘Even’ een ‘marcomstrategie’ schrijven
Want holy moly, wat kwam daar veel bij kijken, bij zo’n marcomstrategie! Bij het bouwen aan een zuivere mailinglist. Het bedenken van een nieuwsbrief, qua tekst, qua lay-out, qua links, qua alles. En die links moesten het wel doen, dus hup: weer terugkoppelen aan de webbouwer wanneer er weer ergens een doodlopend digitaal paadje liep.
Vervolgens moesten alle blogs erin, met juiste tags, links en plaatjes op het juiste formaat. En er moest lang en diep nagedacht worden over de vraag ‘wat te doen met social’? Meer focus op LinkedIn? Betaalde content verspreiden? En ik kon misschien wel gastblogger worden. Wekelijks rondstrooien met goodies, freebies en give aways. De hele goegemeente spammen met artikelen die allemaal een variant waren op Met deze 10 tips word je pas echt een goede copywriter.
Ik was nog niet eens op de helft van wat ik wilde doen. En o ja, de hele bende moest ook nog een SEO-jas aan. Tekstschrijver dit, tekstschrijver dat. Terwijl mijn mailbox verder volstroomde met werk. Van betalende opdrachtgevers. Dat dan natuurlijk voorrang kreeg. Wanneer moest ik dat allemaal gaan doen?
Ja! Schrijven en ondernemen is écht een kwestie van doen!
Gewoon door maar te beginnen. En inmiddels ben ik aan de slag, en zit ik alweer in een lekkere flow. Want net als met schrijven, is ook effectief marcommen een kwestie van doen.
Wat een winst! Om zo aan den lijve te ondervinden hoe graag je op een bepaald moment de hele handel opzij wilt schuiven en iemand anders tegen betaling in de maag wilt splitsen! Ik weet nu nog beter waarom ondernemers een tekstschrijver vragen om hun teksten, hun communicatie en hun social media voor ze te doen. Dus (potentiële) klant, ik ken je pijn. Maar wees gerust, want voor een ander is het altijd makkelijker.
Ben jij tekstschrijver, coach, VA of een ander type ondernemer en is dit een feest van herkenning? Elke derde vrijdag van de maand organiseer ik ZZP Me-Time bij SAMENflexwerken in Amersfoort, van 9:00-12:00. Gratis en voor niks. Alleen maar bezig met je eigen business. De enige regel is: je werkt niet voor klanten. Like Tekstschrijvert op Facebook en je ziet ZZP Me-Time vanzelf voorbij komen.
No Comments