Iemand die iets lelijks zegt op Facebook? Grijp die kans!

Reading Time: 4 minutes

Wie kaatst kan de bal verwachten. Ik kaatste laatst een gesponsorde Facebook-update naar de wereld, en toen kreeg ik een bal terug. Interactie op Facebook, I love it. Ook als iemand in eerste instantie niet zo aardig reageert. Deze reactie, en de reacties die daarop volgden, vormden een mooie aanleiding voor een nieuw blog.

Niet iedereen is gecharmeerd van Tekstschrijvert

Mijn vorige blog, over hoe ik mijn eigen marketing nou eens écht ging aanpakken, viel niet bij iedereen in goede aarde. De update waarin ik dit blog deel circuleerde geboost en wel rond op Facebook, en dan loop je natuurlijk het risico dat iemand die je niet kent dit gaat lezen. Iemand die er verder helemaal geen belang bij heeft om jou te supporten. Waarvan akte.

facebook-advertentie-tekstschrijvert

Eerlijk is eerlijk, mijn eerste reactie toen ik deze reactie las was niet: jippie! Mijn eerste reactie was: nou ja! Wat een $%&!@

En toen besloot ik om eens helemaal anders te reageren dan ik in eerste instantie had willen doen.

facebook-advertentie-reactie-tekstschrijver

Toegegeven, hij pakte het meteen sportief op.

reactie facebook tekstschrijver

En hoewel het mailtechnisch even ingewikkeld leek..

reactie facebook advertentie

..kreeg ik uiteindelijk zijn mail!

Die bijna compleet was.

reactie mailbox

Maar eind goed, al goed. Zijn mailtje mét attachment kwam binnen!

Waarom vind ik dit goud waard?

Als er iets is waar ik in geloof, dan is het dat alle feedback, uit welke hoek dan ook, nuttig kan zijn. Dat wil niet zeggen dat je overal wat mee moet doen. Maar het is wel slim om overal naar te luisteren. Vooral als die feedback van een criticus komt. (Want hoe lief en hoe leuk ik het ook vind om van bekenden te horen dat ‘mijn blog zo goed geschreven is’, op die manier leer ik natuurlijk drie keer niks over de échte kwaliteit van mijn teksten, en of ze nou doen wat ik hoop dat ze doen.)

En wat deed ik met zijn feedback?

De feedback van Henri,  had ik daar wat aan?

Absoluut.

Ik ben niet mijn oude blog gaan herschrijven, maar neem zijn kritiek mee voor de volgende ronde.

Zoals ik hem ook terugschreef:

‘ Je hebt de tekst herschreven en hem daarmee op sommige punten strakker gemaakt. Daardoor wordt hij duidelijker voor iemand als jij, die mij, en mijn schrijfstijl niet kent. Maar ook saaier, met name voor hen die mij wel kennen. Toch is het goed om me bewust te zijn van het feit dat een update op Facebook natuurlijk ook belandt bij mensen die mij niet kennen, dus hier kan ik eventueel rekening mee gaan houden. (Of niet, het blijft mijn blog ;)) Dank je wel hiervoor.’

En zelf had ik ook nog wat feedback terug

Henri bleek zelf ook ambities op het schrijfvlak te hebben. En omdat ik ervan uit ga iemands strenge oordeel bijna altijd gevoed wordt door liefde, vermoed ik dat zijn felle reactie ook te maken had met zijn liefde voor het schrijven.

Daarom kon ik – schooljuf die ik ben – het toch niet laten om hem te voorzien van ongevraagd advies:

‘Wanneer je betaalde schrijfopdrachten wilt doen, kan ik je twee adviezen meegeven:

  • Lees en leef je in in de intentie en de aanpak, oftewel het DNA, van de auteur en/of je opdrachtgever. Dit heb je nu eigenlijk niet gedaan. Op mijn website staat een aantal blogs, de verdere pagina’s spreken voor zich en ook mijn Facebookupdates verbloemen niets van wie ik ben, wat ik doe, hoe ik werk en wat een potentiële opdrachtgever (of jij als lezer) kan verwachten.
  • Beter worden is meters maken. Dat geldt voor alles, en vooral voor schrijven. Je licht opsteken bij mensen die al wat langer doen wat jij doet of zou willen doen kan daar flink bij helpen. Zij kunnen je verbinden aan hun netwerk en hun kennis. Een volgende keer zou ik alleen een iets andere benadering, en een andere tone of voice kiezen ;)’

 

Hij reageerde overigens sympathiek hierop 🙂

Kortom: ga je all out op social media, dan krijg je soms een kaatsbal tegen je kop. Kwestie van ‘wie geschoren wordt, moet stil zitten’? Ja, soms is dat het beste. Maar vergeet vooral ook niet om deze wankeling in je ego te gebruiken, en te kijken wat je hier uit kunt halen. Want (onbedoeld opbouwend) kritischer dan op social media krijg je ze bijna niet!

Heb jij weleens kritiek gekregen op je werk via social media ? En wat deed jij toen?

ZZP, ZP, freelancer of ondernemer?
Oké, ik snap nu waarom mensen een tekstschrijver inhuren
No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Psst.. ik maak heel lekkere granola. Recept hebben? Laat je e-mailadres achter
En dan ontvang je meteen mijn nieuwsbrief (waar je je eventueel, ooit, later als je groot bent, altijd gratis en voor niks kunt afmelden)