cat-typewriter

Waar moet je zoal op letten als je een copywriter zoekt?

Reading Time: 5 minutes

We kennen allemaal wel iemand die een copywriter kent. Misschien heb je er zelf één in huis, ook al is dat maar voor tijdelijk. Voor mensen die nog niet zoveel ervaring hebben met copywriter, of die juist overwegen om er eentje aan te schaffen, geven we hier wat handige informatie én drie adviezen voordat je op zoek gaat naar jouw perfecte copywriter.

 

De copywriter: hoe zat het ook alweer?

Een copywriter is een doorgaans volwassen man of vrouw die schrijft voor zijn of haar beroep. Dat doet de copywriter in opdracht van de opdrachtgever, die met de geschreven teksten zijn of haar producten of diensten wil verkopen. De opdrachtgever kan beslissen om een copywriter in huis te halen voor korte, middellange of langere tijd.

Als je opdrachtgever bent, of van plan bent dat te worden, is het slim om verder te lezen.

dog-funny-writing

Copywriter (m/v) in het kort:

Dieet?

Geen bijzonderheden. Heeft een kunstmatige behoefte aan cafeïne.

Speeltjes?

Een laptop en een internetaansluiting zijn voldoende. Eventueel een stoel en een bureau, als je die ter beschikking hebt.

Individueel of in de groep?

Copywriters kunnen heel goed alleen werken, maar functioneren ook prima in een groep met andere soorten, zoals vormgevers, accountmanagers, marketeers, developers en fotografen. Met andere copywriters samen is een kwestie van uitproberen. Geef in dat geval de beide copywriters hun eigen taken: copywriters zijn gebaat bij duidelijkheid.

Buiten of binnen?

De copywriters natuurlijke habitat is binnen. Hier vertoeft hij graag: het is lekker warm en droog, en hij heeft geen afleiding van regen, zon of wind. Toch is het verstandig om je copywriter minimaal 1 keer per dag naar buiten mee te nemen. Je zult merken dat hij na dit uitje weer vol frisse moed aan het werk gaat.

Voortplanting?

Copywriters kunnen nakomelingen krijgen samen met andere copywriters, maar zij kunnen zich ook voortplanten met andere soorten. Let op: de jongen van copywriters worden niet noodzakelijkerwijs ook copywriters. Copywriters lenen zich dus niet goed voor een fokprogramma.

Ziektes?

Copywriters zijn net zo gezond of ongezond als andere mensen. Wel hebben zij een verhoogd risico op nek- en schouderklachten, alsmede RSI. Wil je wat extra’s doen voor je copywriter? Geef hem of haar dan eens een lekkere massage, of bestel een stoelmasseur.

Waar vind je een copywriter?

Copywriters bevinden zich in heel Nederland, met een verhoogde concentratie in de Randstad. We raden je niet aan om in het wild op zoek te gaan naar een copywriter. Je weet dan niet wat je in huis haalt en misschien heeft de copywriter al een andere opdrachtgever. Als je via LinkedIn een oproep plaatst voor een copywriter zul je zien dat je binnen 5 minuten tenminste tien suggesties krijgt. Vervolgens is het aan jou om een selectie te maken van kwalitatief goede copywriters die ook nog eens bij je passen.

Kost een copywriter altijd geld?

Ja. Het trainen van een volwassen copywriter kost veel tijd en geld. Dat moet allemaal weer terugverdiend worden. Daarnaast gebruiken copywriters geld om bijvoorbeeld hun woning, hun voedsel of de zwemlessen van hun kroost te bekostigen. Qua prijs moet je rekenen op tussen de 50 en 125 euro per uur. Voor mensen met een kleine beurs is een beginnende – en dus goedkope – copywriter een aantrekkelijke optie, maar zoals met alles geldt ook hier: goedkoop is duurkoop.

cat-typing-laptop

Goed, waar moet je nou écht op letten als je een copywriter in huis haalt?

Doorgaans zijn copywriters heel makkelijk in de omgang. Maar het moet gezegd worden, ze kunnen ook erg eigenwijs zijn. Dus hoe ga je daarmee om? Hier bestaat niet één richtlijn voor. De beste aanpak voor jouw copywriter hangt samen met welk type je op het oog hebt. Met deze drie tips ga je goed voorbereid op copywriterjacht.

 

1. De verschillende soorten copywriters: hun sterke kanten en hun valkuilen

  • De zogeheten storytellers zijn zeer vindingrijk en bij uitstek geschikt wanneer je júist op zoek bent naar inhoudelijke creatieve teksten. Als je ervoor open staat om je te laten verrassen zul je zeker geen spijt krijgen van een storyteller. Waar je wel op moet letten, is het beoogde doel van de teksten. Welk verhaal is voor jouw bedrijf nu echt interessant? Dat moet je dus duidelijk communiceren naar dit type copywriter.
  • Dan: de SEO-tijger. Deze copywriter weet als geen ander hoe online teksten zo effectief mogelijk gemaakt kunnen worden. Wil je vooral teksten die de verkoop omhoogstuwen? Dan is een goede SEO-tijger zijn gewicht in goud waard! Aandachtspunt: de SEO-tijger wil nog weleens kort door de bocht gaan, met als resultaat nogal platte teksten. Goed om je daar bewust van te zijn. Doorgaans kun je een SEO-tijger gemakkelijk bijsturen.
  • Tot slot: de pennenlikker. Ideaal voor de opdrachtgever die gewone rechttoe rechtaan teksten wil. Die een jaarrapportage heeft om te laten redigeren. Of een bijeenkomst wil laten verslaan. De pennenlikker levert wat is afgesproken en respecteert jouw deadline. Let op: als je een kader stelt houdt de pennenlikker zich daar ook aan. Verwacht niet meer dan waar je om vraagt.

2. Copywriters hebben een eigen karakter (dus lees je goed in van tevoren)

Als je van plan bent om een copywriter in huis te halen (of je neemt er eentje op proef) is het goed om te weten welke van deze typen copywriters bij jou past. Zoek je iemand die heel snel een foutloos geschreven tekst kan schrijven zonder toeters en bellen? Of wil je iemand die creatief is en met je meedenkt? Wat heeft jouw bedrijf eigenlijk nodig aan teksten? Het is verstandig om vóór de aanschaf, en liever nog vóór het leggen van een eerste contact, je in te lezen in de achtergronden van de verschillende copywriters die je op het oog hebt. De meeste copywriters hebben een website of een LinkedIn-profiel, en dat is een goede bron van informatie. Tussen de regels door maak je snel op of je hier met een pennenlikker, een storyteller of een SEO-tijger te maken hebt.

 

3. Hoe meer je een copywriter geeft, hoe meer je ervoor terugkrijgt

Vroeger dacht men dat je copywriters alleen te eten en te drinken hoefde te geven en dat de teksten vanzelf wel zouden komen, maar dat idee is inmiddels achterhaald. Onderzoekers zijn het erover eens dat hoe meer je een copywriter geeft, hoe meer je ervoor terugkrijgt. Dan hebben we het niet over voeding, maar over aandacht en informatie. Met name het laatste is, hoe simpel dat ook lijkt, van essentieel belang om je copywriter tevreden te houden. En een tevreden copywriter levert altijd een betere tekst op. Wil je dat hij of zij voor jou iets moois maakt? Zorg er dan voor je zoveel mogelijk informatie hebt voor je copywriter. Hier lees je welke vragen je van een copywriter kunt verwachten. Gebruik ze om zoveel mogelijk informatie te verzamelen.

We hopen dat deze informatie je geholpen heeft bij het maken van een weloverwogen keuze voor een copywriter. Weet dat als je een goede copywriter hebt gevonden, je daar een leven lang plezier van kunt hebben.

dog-pen

Wat zijn jouw ervaringen met copywriters? Heb je een eigen copywriter of deel je er een met anderen? Vertel het ons in de comments.

 

Deze tekst is tot stand gekomen dankzij de inspiratie die ik opdeed uit ‘Het houden van Mannen’ van Myrthe van der Meer
Spreken is zilver, schrijftaal is fout. Vermijd deze uitdrukkingen in conversaties
Waarom je in eerste instantie niets hebt aan tips en trucs van een tekstschrijver
No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Psst.. ik maak heel lekkere granola. Recept hebben? Laat je e-mailadres achter
En dan ontvang je meteen mijn nieuwsbrief (waar je je eventueel, ooit, later als je groot bent, altijd gratis en voor niks kunt afmelden)